3 Kasım 2008 Pazartesi

hem yok eden hem de tanık;esaslı karmaşa..

bu akşam Suzie Gold diye bir film izledim,Londra'da yaşayan yahudi bir ailenin karşıcı kızı suzie'nin hikayesini anlatan eğlenceli bir filmdi.bana Amelie'yi hatırlattı...


Yahudiler...
***
Londra'da en dikkatimi çeken şeylerden birisi de yahudilerdi...
nasıl olup da bu kadar izole bir hayat yaşadıklarını merak ediyordum...
onlarla ilgili enteresan kurallar öğrenip her sefrinde biraz daha şaşırıyordum...
***
inanılmaz kazulet tiplerdi...
fotoğraflarını çekmeyi çok istiyordum...
kocAman şapkalar...uzun favoriler....
evli kadınlarda kazıtılmış kafalar...üzerine takılmış koyu kestane küt saçlı peruklar...
ama fotoğraflarını çekmek istesem asla izin vermeyeceklerini bildiğim için denemedim bile...


ancak otobüs camından kaçamak çekilmiş birkaç fotoğraf kaldı elimde...
***
o kadar izole yaşamayı nasıl başarabiliyorlardı gerçekten çok şaşırdım...
kendi okulları vardı sadece yahudi çocuklarının gittiği...
kendi doktorları...avukatları...
yahudi olmayan hiç kimseyle herhangi bir münasebetleri olmuyordu...
ve yalnızca birbirlerinden alış-veriş yapıyorlardı...
merak ediyordum yahudi olmayan biri gidince, satış yapıp yapmadıklarını ...
denedim...evet yahudi olmayana da satıyorlardı ama başka yerde 1 lira olan birşeyi yahudi olmayana 10 liraya...
kibarca gelmeyin diyorlardı yani...
***
her ay 18 yaşını dolduran kendi gençleri için parti düzenleyip ,gençlerin birbiriyle kaynaşıp evlenecekleri kişiyi bulmalarını sağlıyorlardı...yeter ki ''dışarıdan'' biriyle evlenmesinlerdi...
***
sigara içki vs de yasaktı tabiki...
birgün okuldan dönerken durakta beş tane yahudi genç gördüm...
gömleği pantolonundan fırlamış, şapkasını çıkarmış elinde sigarası..gayet serseri bir imaj sergileyen bir kaç liseli çocuk...
bana o kadar sevimli gemişlerdi ki...bu kadar kural kaide için de birşeyleri aşabilmiş olmaları....bana bir devrimin kahramıymış gibi cesur ve garip bir şekiilde sevimli gelmişlerdi...
***
tüm bu anlattıklarım filmden sonra geldi aklıma...


şimdilik bu kadar tavsiye ederim güzeldi.....
cümleler düşük olabilir tekrar okuyup düzeltmeye üşeniyorum...şimdi derhal uyumaya gidiyorum...

Hiç yorum yok: